Leveringsvoorwaarden voor de Grafimediabranche

Gedeponeerd op 5 januari 2022 onder nr. 1/2022 ter griffie van de Rechtbank te Amsterdam

Inhoudsopgave

Artikel 1: Definities Artikel 2: Toepasselijkheid Artikel 3: Aanbiedingen Artikel 4: Totstandkoming van overeenkomsten en annulering Artikel 5: Prijs Artikel 6: Prijswijzigingen Artikel 7: Betalingstermijn Artikel 8: Wijze van levering; eigendomsvoorbehoud Artikel 9: Levertijd Artikel 10: Keuring bij levering Artikel 11: Zet-, druk- en andere proeven Artikel 12: Afwijkingen Artikel 13: Duurovereenkomst; periodieken Artikel 14: Intellectuele eigendom e.d. Artikel 15: Eigendom productiemiddelen e.d. Artikel 16: Eigendom van de opdrachtgever, pandrecht Artikel 17: Door de opdrachtgever aangeleverde materialen, producten, specificaties en informatie Artikel 18: Overmacht Artikel 19: Aansprakelijkheid Artikel 20: Beveiliging Artikel 21: Verwerking persoonsgegevens Artikel 22: Geheimhouding Artikel 23: Vervaltermijnen Artikel 24: Ontbinding Artikel 25: Toepasselijk recht Artikel 1: Definities In deze leveringsvoorwaarden wordt verstaan onder: a. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die aan de leverancier opdracht heeft gegeven tot het vervaardigen of leveren van zaken of tot het verrichten van werkzaamheden; b. Leverancier: de natuurlijke of rechtspersoon die de opdracht als bedoeld onder a heeft aanvaard of een aan een mogelijke opdracht voorafgaande offerte of aanbieding heeft uitgebracht dan wel een andere overeenkomst met de opdrachtgever is aangegaan; c. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen de leverancier en de opdrachtgever tot het vervaardigen en/of leveren van zaken dan wel het verrichten van werkzaamheden; d. Offerte/aanbieding: iedere aanbieding van de leverancier tot het aangaan van een overeenkomst; e. Informatiedragers: magnetische banden en schijven, optische schijven en alle andere middelen bestemd voor het vastleggen, bewerken, verzenden of vermenigvuldigen met behulp van apparatuur of voor het openbaar maken van teksten, beeld- of geluidsmateriaal, al dan niet met gebruikmaking van apparatuur, alles in de ruimste zin van het woord; f. KVGO: Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen, gevestigd te Schiphol-Rijk; g. Persoonsgegevens: persoonsgegevens in de zin van artikel 4, eerste lid van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG); h. Verwerken/Verwerking van persoonsgegevens: verwerking in de zin van artikel 4, tweede lid van de AVG. Artikel 2: Toepasselijkheid 1. Deze leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming, de inhoud en de nakoming van alle tussen opdrachtgever en leverancier gesloten overeenkomsten en op alle door de leverancier gedane aanbiedingen, aanvaardingen, bevestigingen van opdrachten en overige (rechts)handelingen, zowel schriftelijk als digitaal. 2. Algemene (inkoop)voorwaarden van de opdrachtgever zijn alleen van toepassing indien uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen dat deze onder uitsluiting van deze leveringsvoorwaarden op de overeenkomst tussen partijen van toepassing zullen zijn. De aanvaarding van de toepasselijkheid van de (inkoop)voorwaarden van de opdrachtgever op een overeenkomst op deze wijze houdt in geen geval in dat die voorwaarden ook stilzwijgend van toepassing zullen zijn op enige andere tussen partijen gesloten overeenkomst. 3. Indien op enige overeenkomst deze leveringsvoorwaarden van toepassing zijn geweest, wordt de opdrachtgever geacht ook bij daarna totstandgekomen overeenkomsten met dezelfde leverancier stilzwijgend met de toepasselijkheid van deze leveringsvoorwaarden akkoord te zijn gegaan, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen. 4. Indien enige bepaling van deze leveringsvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. Partijen zullen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling een nieuwe bepaling overeenkomen die zoveel mogelijk aansluit bij de bedoeling van de oorspronkelijke bepaling. 5. Indien een overeenkomst afwijkt van één of meer bepalingen uit deze leveringsvoorwaarden, prevaleert het bepaalde in de overeenkomst. In dat geval blijven de overige bepalingen van deze leveringsvoorwaarden volledig van kracht. 6. Indien van deze leveringsvoorwaarden een vertaling is verstrekt, is de Nederlandstalige versie beslissend voor de uitleg. Artikel 3: Offertes 1. Het enkele uitbrengen van een offerte, al dan niet met een begroting, prijsopgave of soortgelijke mededeling, verplicht de leverancier niet tot het sluiten van een overeenkomst met de opdrachtgever. 2. Offertes van de leverancier zijn steeds vrijblijvend en kunnen slechts zonder afwijkingen worden aanvaard door middel van een schriftelijke kennisgeving, al dan niet langs elektronische weg. Iedere offerte wordt in elk geval geacht te zijn verworpen indien deze niet binnen een maand is aanvaard, tenzij uitdrukkelijk anders in de offerte is vermeld. 3. Kennelijke fouten of vergissingen in de offerte van de leverancier binden de leverancier niet. 4. Een door de opdrachtgever binnen de termijn van aanvaarding geaccepteerde offerte kan door de leverancier binnen 7 dagen na ontvangst van de aanvaarding worden herroepen zonder dat dit leidt tot enige verplichting van de leverancier tot vergoeding van schade. 5. Indien de opdrachtgever ten behoeve van het doen van een offerte gegevens, informatie, tekeningen en dergelijke aan de leverancier verstrekt, mag de leverancier uitgaan van de juistheid hiervan en zal hij zijn offerte hierop baseren. De opdrachtgever vrijwaart de leverancier tegen alle aanspraken van derden met betrekking tot het gebruik van deze gegevens. Artikel 4: Totstandkoming van overeenkomsten en annulering 1. Met inachtneming van het hierna gestelde en voor zover van toepassing het overige in deze leveringsvoorwaarden bepaalde, komt een overeenkomst eerst tot stand: a) door aanvaarding door de opdrachtgever van een aanbod van de leverancier; b) door schriftelijke bevestiging van de leverancier van een door de opdrachtgever gegeven opdracht, anders dan op basis van een aanbod; c) door feitelijke uitvoering van de opdracht van de opdrachtgever door de leverancier. 2. De overeenkomst treedt in de plaats van alle eerder gedane voorstellen, correspondentie, afspraken of andere communicatie tussen partijen, hoezeer deze ook afwijken van of in strijd zijn met de overeenkomst. 3. Wijzigingen van en/of aanvullingen op de overeenkomst zijn slechts van toepassing indien deze schriftelijk door de leverancier zijn aanvaard. De leverancier is niet verplicht wijzigingen en/of aanvullingen te aanvaarden en mag verlangen dat daarvoor een afzonderlijke overeenkomst wordt gesloten. De leverancier mag de kosten die verband houden met de wijzigingen en/of aanvullingen aan de opdrachtgever in rekening brengen. 4. Afspraken of overeenkomsten met ondergeschikten of vertegenwoordigers van de leverancier binden de leverancier jegens de opdrachtgever alleen indien en voor zover deze afspraken en/of overeenkomsten schriftelijk door de leverancier aan de opdrachtgever zijn bevestigd. 5. De opdrachtgever mag een overeenkomst annuleren voordat de leverancier is begonnen met de uitvoering ervan, mits de opdrachtgever de door de leverancier als gevolg van de annulering geleden schade vergoedt. Deze schade omvat mede de door de leverancier geleden verliezen en gederfde winst en in ieder geval de kosten die de leverancier reeds ter voorbereiding heeft gemaakt, waaronder de kosten van gereserveerde productiecapaciteit, ingekochte materialen, ingeschakelde diensten en opslag. 6. Annulering van overeenkomsten tot het vervaardigen van periodieken als bedoeld in artikel 13 is niet mogelijk. Artikel 5: Prijs 1. De in een aanbod of overeenkomst genoemde prijzen luiden in euro’s en zijn - tenzij uitdrukkelijk anders vermeld - exclusief verpakkingskosten, transport en andere verzendkosten, invoerdocumenten, (transport)verzekeringen, reistijd, reis- en verblijfskosten en exclusief omzetbelasting en/of overheidsheffingen, van welke aard ook. 2. De door de leverancier opgegeven prijs voor de door hem te verrichten prestaties geldt uitsluitend voor de prestatie conform de overeengekomen specificaties. 3. Bij samengestelde aanbiedingen bestaat geen verplichting tot levering van een gedeelte van de prestatie tegen het voor dit gedeelte in de aanbieding vermelde bedrag of tegen een evenredig gedeelte van de voor het geheel opgegeven prijs. 4. Indien tussen partijen geen prijs is overeengekomen, maar zij in een jaar voorafgaand aan de overeenkomst één of meer overeenkomsten met gelijke of nagenoeg gelijke inhoud hebben gesloten, wordt de prijs berekend op basis van de bij die eerdere overeenkomst(en) gehanteerde productie- en calculatiemethoden en de op het moment van het sluiten of uitvoeren van de huidige overeenkomst geldende prijzen. 5. Indien buiten toepassing van het vorige lid tussen partijen geen prijs is overeengekomen, indien een prijs slechts bij benadering is opgegeven of de overeengekomen prijs krachtens deze algemene voorwaarden kan worden gewijzigd, wordt de prijs vastgesteld op een bedrag dat in de grafimediabranche als redelijk wordt beschouwd. Artikel 6: Wijziging van de prijs 1. De leverancier mag de overeengekomen prijs verhogen indien na het sluiten van de overeenkomst één of meer van de volgende omstandigheden zich voordoen: stijging van materiaalkosten, halffabricaten of diensten die nodig zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, verhoging van vrachtkosten, lonen, premies voor sociale werkgeversverzekeringen, kosten verbonden aan andere arbeidsvoorwaarden, invoering van nieuwe of verhoging van bestaande overheidsheffingen op grondstoffen, energie of afvalstoffen, een aanzienlijke wijziging van wisselkoersen of in het algemeen omstandigheden die daarmee vergelijkbaar zijn. 2. Extra arbeidsintensieve tekst, onduidelijke kopij, onduidelijke schetsen, tekeningen of modellen, gebrekkige informatiedragers, gebrekkige software of databestanden, gebrekkige wijze van aanlevering van materialen of producten door de opdrachtgever en alle daarmee vergelijkbare leveringen door de opdrachtgever die de leverancier nopen tot het verrichten van meer werkzaamheden of het maken van meer kosten dan de leverancier redelijkerwijs bij het aangaan van de overeenkomst mocht verwachten, zijn grond voor verhoging van de overeengekomen prijs. Ook bijzondere of redelijkerwijs onvoorziene verwerkingsmoeilijkheden voortvloeiende uit de aard van de te verwerken materialen of producten geven recht op prijsverhoging. 3. De leverancier mag de overeengekomen prijs verhogen als de opdrachtgever wijzigingen aanbrengt in de oorspronkelijk overeengekomen specificaties, waaronder auteurscorrecties of gewijzigde instructies na ontvangst van werktekeningen, modellen of van zet-, druk- of andere proeven. De leverancier zal binnen redelijkheid aan deze wijzigingen meewerken als de inhoud van de door de leverancier te verrichten prestatie daardoor niet wezenlijk van de oorspronkelijk overeengekomen prestatie afwijkt. Artikel 7: Betalingstermijn 1. Tenzij anders is overeengekomen, dient de opdrachtgever de prijs en de overige krachtens de overeenkomst verschuldigde bedragen binnen 30 dagen na factuurdatum te voldoen zonder zich op enige korting, verrekening of opschorting te kunnen beroepen. De betaling dient echter plaats te vinden op de door de leverancier aangegeven wijze indien de opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Indien betaling niet tijdig is ontvangen, is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim zonder dat een ingebrekestelling door de leverancier is vereist. 2. Bij een overeengekomen levering in gedeelten is de leverancier gerechtigd, na de levering van het eerste gedeelte, naast de betaling van dit gedeelte ook betaling te verlangen van de voor de gehele levering reeds gemaakte kosten, zoals die van zetwerk, litho's en proeven bijvoorbeeld. 3. De opdrachtgever is te allen tijde, en ongeacht de overeengekomen betalingscondities, verplicht op eerste verzoek van de leverancier zekerheid te stellen voor de voldoening van de krachtens de overeenkomst aan de leverancier verschuldigde bedragen. De aangeboden zekerheid moet zodanig zijn dat de vordering en de eventueel daarop vallende rente en kosten behoorlijk gedekt zijn en dat de leverancier daarop zonder moeite verhaal zal kunnen nemen. Iedere zekerheid die later onvoldoende wordt, moet op eerste verzoek van de leverancier tot voldoende zekerheid worden aangevuld. Zolang de opdrachtgever daarmee in gebreke is, is de leverancier gerechtigd zijn verplichting tot levering op te schorten. 4. Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt als bedoeld in lid 1 van dit artikel, is de opdrachtgever wegens vertraging in de voldoening van het aan de leverancier verschuldigde bedrag vanaf de 31e dag na factuurdatum rente verschuldigd ten bedrage van de wettelijke handelsrente dan wel, indien van toepassing, de wettelijke rente. De leverancier is gerechtigd een twaalfde gedeelte van deze rente voor iedere maand of gedeelte van een maand waarin de opdrachtgever met de betaling in gebreke is geweest, in rekening te brengen. 5. In geval van niet tijdige betaling als bedoeld in lid 1 van dit artikel is de opdrachtgever gehouden tot vergoeding van alle buitengerechtelijke en gerechtelijke incassokosten, waaronder de kosten van advocaten, deurwaarders en incassobureaus. De buitengerechtelijke kosten worden gefixeerd op ten minste 15% van de hoofdsom met rente zulks met een minimum van € 100 onverminderd het recht van de leverancier om de daadwerkelijke buitengerechtelijke kosten te vorderen indien deze meer bedragen. Indien de opdrachtgever een consument is, kan de leverancier ten aanzien van de buitengerechtelijke kosten een bedrag vorderen gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding zoals opgenomen en berekend volgens het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, voor zover het openstaande bedrag - nadat verzuim is ingetreden - niet door de opdrachtgever-consument is voldaan binnen veertien dagen, gerekend vanaf de dag na de aanmaning. 6. Indien de opdrachtgever in verzuim is met de betaling van een factuur als bedoeld in lid 1 van dit artikel, worden alle overige uitstaande facturen terstond en zonder nadere ingebrekestelling opeisbaar. 7. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening van alle verschuldigde kosten en/of rente en vervolgens van de opeisbare oudste openstaande facturen, zelfs al vermeldt de opdrachtgever dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur. 8. Onverminderd het bepaalde bij dwingend recht is de opdrachtgever niet gerechtigd zijn betalingsverplichting jegens de leverancier op te schorten en/of te verrekenen met een betalingsverplichting van de leverancier jegens de opdrachtgever. 9. De leverancier is gerechtigd alle vorderingen op de opdrachtgever te verrekenen met enige schuld die de leverancier jegens de opdrachtgever of jegens met de opdrachtgever verbonden natuurlijke of rechtspersonen mocht hebben. 10. In de navolgende gevallen zijn alle vorderingen van de leverancier op de opdrachtgever terstond opeisbaar: a) indien na het sluiten van de overeenkomst aan de leverancier omstandigheden ter kennis komen die hem goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen, zulks geheel ter beoordeling van de leverancier; b) indien de leverancier de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst heeft gevraagd zekerheid te stellen voor de nakoming en deze zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is; c) in geval van aanvraag van faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever, liquidatie of overlijden dan wel faillietverklaring van de opdrachtgever of - indien de opdrachtgever een natuurlijk persoon is - de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) op de opdrachtgever van toepassing is. Artikel 8: Wijze van levering; eigendomsvoorbehoud 1. Tenzij anders overeengekomen, vindt levering plaats op de locatie waar de leverancier zijn bedrijf uitoefent. Digitale leveringen vinden plaats op het door de opdrachtgever hiervoor opgegeven e-mailadres of, voor risico van de opdrachtgever, door uploaden op een externe server of door beschikbaarstelling op de server van (een hulppersoon van) de leverancier. 2. De leverancier is niet verplicht om de (vervaardigde) zaken en/of de te verrichten prestaties in gedeelten te leveren. 3. De opdrachtgever is verplicht zijn volledige medewerking te verlenen aan de levering van de krachtens de overeenkomst door de leverancier te leveren zaken of te verrichten prestaties. De opdrachtgever is zonder ingebrekestelling in verzuim, indien hij weigert de zaken in ontvangst te nemen of anderszins de levering verhindert. 4. Iedere levering van zaken door de leverancier aan de opdrachtgever geschiedt onder voorbehoud van de eigendom daarvan totdat de opdrachtgever al hetgeen hij uit hoofde van enige overeenkomst verschuldigd is volledig heeft voldaan, daaronder mede begrepen rente en kosten. Tot dat tijdstip is de opdrachtgever verplicht de door de leverancier geleverde zaken afgescheiden van andere zaken te bewaren en duidelijk als eigendom van de leverancier te kenmerken en behoorlijk te verzekeren en verzekerd te houden. 5. Ingeval van levering van zaken aan de opdrachtgever in een ander gebied dan Nederland zijn die zaken - indien en zodra zij zich bevinden op het grondgebied van het betreffende land - naast het eigendomsvoorbehoud krachtens Nederlands recht als hiervoor in lid 4 eveneens onderworpen aan het eigendomsvoorbehoud van het recht van het betreffende land, met dien verstande dat voor het overige uitsluitend Nederlands recht van toepassing is op de overeenkomst. 6. Zolang op de geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag de opdrachtgever deze zaken niet vervreemden of bezwaren anders dan in het kader van zijn normale bedrijfsuitoefening. 7. Nadat de leverancier zich op zijn eigendomsvoorbehoud heeft beroepen, mag hij de geleverde zaken terughalen. De opdrachtgever staat de leverancier toe de plaats te betreden waar deze zaken zich bevinden. 8. Indien is overeengekomen dat de zaken door de leverancier worden vervoerd, geschiedt dit voor rekening van de opdrachtgever. Tot de kosten van vervoer behoren in ieder geval invoerrechten, inklaringskosten, belastingen en overige kosten, van welke aard ook, die verband houden met het vervoer en de levering door de leverancier, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. 9. Het risico van de zaken die aan de opdrachtgever geleverd worden, gaat over op de opdrachtgever zodra deze het magazijn van de leverancier of het magazijn van een door de leverancier ingeschakelde derde hebben verlaten, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. Alle zaken worden te allen tijde voor risico van de opdrachtgever verzonden. Tenzij de opdrachtgever tijdig verzoekt de zaken tijdens het vervoer voor zijn rekening en risico te verzekeren (en/of anderszins bepaald in de overeenkomst), geschiedt verzending onverzekerd. Onder vervoer wordt mede verstaan transmissie van gegevens met behulp van welk technisch middel dan ook. 10. De leverancier heeft aan zijn leveringsverplichting voldaan door de zaken op het overeengekomen tijdstip op zijn magazijn of het magazijn van een door hem ingeschakelde derde aan de opdrachtgever ter beschikking te stellen. Het ondertekende ontvangstbewijs en/of bijlage van de vervoerder door of namens de opdrachtgever geldt als bewijs van levering van de daarop vermelde zaken door de leverancier. De vervoerder die de zaken van de leverancier aanneemt, wordt geacht dat deze zich uiterlijk in goede staat bevinden, tenzij het tegendeel blijkt uit het vrachtbewijs of de afleverbon. 11. De leverancier is niet verplicht de te leveren zaken op te slaan, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Weigert de opdrachtgever de zaken in ontvangst te nemen, dan zal de leverancier de zaken voor een periode van 14 dagen opslaan, waarna de leverancier niet langer verplicht is om de zaken beschikbaar te houden. De opdrachtgever blijft verplicht de overeenkomst na te komen en de zaken op eerste verzoek van de leverancier alsnog tegen de overeengekomen prijs af te nemen en is tevens verplicht de schade van de leverancier als gevolg van de weigering tot inontvangstneming te vergoeden, waaronder begrepen opslag- en transportkosten. Artikel 9: Levertijd 1. Een door de leverancier opgegeven levertijd is slechts indicatief, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk is vermeld dat het een fatale termijn betreft. De leverancier is, ook bij een overeengekomen fatale termijn, eerst in verzuim nadat de opdrachtgever hem schriftelijk in gebreke heeft gesteld. 2. Overschrijding van de overeengekomen levertijd geeft in geen geval recht op schadevergoeding. Ook in geval van ontbinding van de overeenkomst heeft de opdrachtgever geen recht op schadevergoeding, tenzij de overschrijding van de redelijkerwijs gestelde termijn in de ingebrekestelling het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de leverancier. 3. Indien de opdrachtgever wijzigingen in de specificaties van het werk, het goed of de dienst wenst aan te brengen of de opdrachtgever niet voldoet aan artikel 11 lid 1 van deze voorwaarden, komt de fatale levertijd te vervallen, tenzij de wijziging of vertraging van zodanig ondergeschikte betekenis is dat de leverancier in redelijkheid geen herziening van de oorspronkelijke productieplanning behoeft. 4. De opdrachtgever is verplicht om alle medewerking te verlenen die nodig is voor een tijdige levering, met name het tijdig beantwoorden van vragen van de leverancier en het naleven van artikel 11 lid 1 en artikel 17 lid 1 en 2 van deze voorwaarden. 5. Bij niet-naleving door de opdrachtgever van lid 4 van dit artikel en artikel 7 lid 3 van deze voorwaarden is een overeengekomen fatale termijn niet meer bindend en raakt de opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De leverancier is dan gerechtigd zijn verplichting op te schorten totdat de opdrachtgever het verzuim heeft hersteld. 6. De levertijd wordt verlengd met de duur van de opschorting, als deze voortvloeit uit verzuim van de opdrachtgever of uit een andere reden waarvoor de opdrachtgever verantwoordelijk is. Artikel 10: Controle bij aflevering 1. De opdrachtgever is verplicht, onmiddellijk na de aflevering, te onderzoeken of de leverancier de overeenkomst deugdelijk is nagekomen en is voorts gehouden de leverancier er terstond, doch uiterlijk binnen 14 dagen na aflevering, schriftelijk, al dan niet langs digitale weg, van in kennis te stellen, zodra hem het tegendeel blijkt. De opdrachtgever dient deze controle en de desbetreffende kennisgeving te doen uiterlijk binnen 14 dagen na aflevering. 2. De leverancier is steeds gerechtigd een eerdere ondeugdelijke prestatie te vervangen door een nieuwe deugdelijke prestatie, tenzij de tekortkoming niet kan worden hersteld. 3. Tussen partijen geldt de prestatie van de leverancier als deugdelijk, indien de opdrachtgever in gebreke is gebleven met het verrichten van de controle of de kennisgeving als bedoeld in lid 1 van dit artikel tijdig te doen. 4. Indien naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid de termijn van 14 dagen als bedoeld in het eerste lid van dit artikel moet worden aangemerkt als onaanvaardbaar kort, ook voor een zorgvuldige en alerte opdrachtgever, wordt deze termijn verlengd tot uiterlijk het moment waarop de controle of de kennisgeving aan de leverancier redelijkerwijs mogelijk is voor de opdrachtgever. 5. De prestatie van de leverancier geldt in ieder geval tussen partijen als deugdelijk, indien de opdrachtgever het geleverde of een gedeelte van het geleverde in gebruik heeft genomen, heeft bewerkt of verwerkt, aan derden heeft geleverd respectievelijk in gebruik heeft doen nemen, heeft doen bewerken of verwerken of aan derden heeft doen leveren, tenzij de opdrachtgever het bepaalde in het eerste lid van dit artikel in acht heeft genomen. 6. Onverminderd het bepaalde bij dwingend recht schorten klachten van welke aard ook met betrekking tot de prestatie door de leverancier de betalingsverplichtingen van de opdrachtgever niet op. Klachten van welke aard ook dienen schriftelijk bij de leverancier te worden ingediend. 7. Onverminderd het bepaalde bij dwingend recht rust op de leverancier geen enkele verplichting ter zake van een ingediende klacht, indien de opdrachtgever niet aan al zijn verplichtingen jegens de leverancier (zowel financieel als anderszins) tijdig en volledig heeft voldaan. 8. Een klacht betreffende geleverde zaken en/of verrichte werkzaamheden of verleende diensten kan geen invloed hebben op eerder geleverde of nog te leveren zaken en/of reeds verrichte of nog te verrichten werkzaamheden of diensten, ook al worden deze geleverd, verricht of verleend ter uitvoering van dezelfde overeenkomst. 9. Indien bij aflevering zaken ontbreken, dient de opdrachtgever dit binnen 7 dagen na aflevering schriftelijk aan de leverancier te melden. Bij melding na afloop van deze termijn zullen de ontbrekende zaken niet worden gecrediteerd, noch alsnog kosteloos aan de opdrachtgever worden geleverd. Artikel 11: Zet-, druk- en andere proeven 1. De opdrachtgever is verplicht de door hem al dan niet op zijn verzoek van de leverancier ontvangen zet-, druk- of andere proeven zorgvuldig op fouten en gebreken te controleren en deze gecorrigeerd of goedgekeurd met bekwame spoed aan de leverancier terug te zenden. 2. Goedkeuring van de proeven door de opdrachtgever geldt als erkenning dat de leverancier de aan de proeven voorafgaande werkzaamheden juist heeft uitgevoerd. 3. De leverancier is niet aansprakelijk voor afwijkingen, fouten en gebreken die onopgemerkt zijn gebleven in door de opdrachtgever goedgekeurde of gecorrigeerde proeven. 4. Iedere op verzoek van de opdrachtgever vervaardigde proef wordt naast de overeengekomen prijs extra in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk is overeengekomen dat de kosten van deze proeven in de prijs zijn inbegrepen. Artikel 12: Afwijkingen 1. Afwijkingen tussen enerzijds het geleverde werk of de geleverde/gefabriceerde zaken of het uitgevoerde werk/de verrichte dienst en anderzijds het oorspronkelijke ontwerp, tekening, kopij of model, of de zet-, druk- of andere proef, kunnen geen reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding, indien zij van geringe betekenis zijn. 2. Bij de beoordeling of afwijkingen in het geheel van het werk of de geleverde/gefabriceerde zaken of het uitgevoerde werk/de verrichte dienst al dan niet als gering moeten worden aangemerkt, wordt een representatieve steekproef uit het werk of de zaken of het werk/de dienst genomen, tenzij het een individueel bepaalde zaak of werk/dienst betreft. 3. Afwijkingen die, rekening houdend met alle omstandigheden, in redelijkheid geen of een ondergeschikte invloed op de gebruikswaarde van het werk of de zaak of het werk/de dienst hebben, worden steeds geacht afwijkingen van geringe betekenis te zijn. 4. De opdrachtgever houdt er rekening mee dat kleuren van drukwerk en opmaakbestanden, zoals deze worden weergegeven in de (digitaal) vervaardigde proeven of op een beeldscherm, in zekere mate zullen afwijken van de kleur van het gedrukte werk na productie. Deze afwijkingen kunnen evenmin reden vormen voor afkeuring, korting, ontbinding van de overeenkomst of schadevergoeding. 5. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn overschotten of tekorten ten opzichte van het overeengekomen aantal toegestaan indien zij niet meer of minder bedragen dan de volgende percentages: - oplage tot 20.000 eenheden: 10% - oplage vanaf 20.000 eenheden: 5% Voor overschotten of tekorten van verpakkingsdrukwerk, etiketten en doorlopend papier geldt steeds een percentage van 10%. Het meerdere of mindere geleverde wordt respectievelijk verrekend. 6. Ten aanzien van de kwaliteit en het gramgewicht van papier en karton gelden afwijkingen van geringe betekenis indien deze zijn toegestaan volgens de tolerantienormen uit de Algemene Verkoopvoorwaarden van de Vereniging van Papiergroothandelaren. Deze voorwaarden liggen bij de leverancier ter inzage. De leverancier zal de opdrachtgever op diens verzoek kosteloos een exemplaar toezenden. 7. Afwijkingen in andere materialen en halffabricaten die door de leverancier zijn gebruikt en die volgens de algemene verkoopvoorwaarden van hun leverancier zijn toegestaan, worden als afwijkingen van geringe betekenis beschouwd. Deze voorwaarden liggen bij de leverancier ter inzage. De leverancier zal de opdrachtgever op diens verzoek kosteloos een exemplaar toezenden. Artikel 13: Duurovereenkomst; periodieken 1. Een overeenkomst tot het vervaardigen van een periodiek geldt, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen, voor onbepaalde tijd en kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzegtermijn als bedoeld in lid 2, tenzij de opdrachtgever eenmalig een beëindigingsvergoeding betaalt van 50% van het totaalbedrag dat de leverancier in het gehele voorafgaande jaar in rekening heeft gebracht voor de productie van het periodiek. 2. De opzegtermijn bedraagt één jaar indien het een periodiek betreft dat vier keer per jaar of vaker verschijnt, en zes maanden indien het een periodiek betreft dat minder vaak verschijnt. 3. Onder periodiek in de zin van lid 1 van dit artikel wordt verstaan een uitgave die ten minste twee keer per jaar verschijnt. 4. Onder vervaardigen als bedoeld in lid 1 van dit artikel wordt mede verstaan het vervaardigen van halffabricaten of hulpmaterialen zoals losse katernen, lithowerk en zetwerk, alsmede werkzaamheden met betrekking tot de afwerking en verspreiding van de uitgave. 5. Een overeenkomst als bedoeld in dit artikel kan slechts worden beëindigd bij aangetekende brief, brief met ontvangstbevestiging of deurwaardersexploot. 6. Van het bepaalde in dit artikel kan slechts bij schriftelijke overeenkomst worden afgeweken. 7. Lid 1, 5 en 6 van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing op overeenkomsten tot het verrichten van diensten of het uitvoeren van werk, met dien verstande dat de opzegtermijn in die gevallen standaard zes maanden bedraagt. Artikel 14: Intellectuele eigendom e.d. 1. De opdrachtgever garandeert de leverancier dat hij rechthebbende is op alles wat hij in het kader van de overeenkomst aanlevert of laat aanleveren, waaronder kopij, typografie, modellen, tekeningen, foto’s, afbeeldingen, litho’s, films, video’s, informatiedragers, software, gegevens, broncodes, objectcodes, monsters, ontwerpen, schetsen, processen, procedures, rapporten, artikelen, correspondentie, documenten enz. en dat daarmee geen inbreuk wordt gemaakt op (intellectuele eigendoms)rechten van derden, waaronder rechten die derden kunnen doen gelden op grond van een overeenkomst of geldende wet- en regelgeving. De opdrachtgever vrijwaart de leverancier in en buiten rechte tegen alle aanspraken dienaangaande. 2. Indien bij de leverancier gerede twijfel bestaat over de vraag of de opdrachtgever rechthebbende is als bedoeld in lid 1 van dit artikel, is hij gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten totdat onomstotelijk is vastgesteld dat de opdrachtgever rechthebbende is. De leverancier zal de overeenkomst dan alsnog binnen redelijke termijn uitvoeren. 3. Tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen, is de leverancier rechthebbende op de intellectuele eigendomsrechten die ontstaan op de door hem in het kader van de overeenkomst geleverde zaken, verrichte diensten en uitgevoerde werkzaamheden. 4. De in het kader van de overeenkomst door de leverancier geleverde zaken zoals kopij, typografie, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers, software, websites, databestanden, fotografische opnamen, litho’s, films en dergelijke producties en hulpmiddelen of een onderdeel daarvan dat wezenlijk behoort tot het ontwerp, mogen niet zonder schriftelijke toestemming van de leverancier worden vermenigvuldigd in het kader van enig productieproces, ook niet indien of voor zover daarop geen auteursrecht of andere wettelijke bescherming voor de leverancier bestaat voor het ontwerp. 5. Na levering door de leverancier verkrijgt de opdrachtgever onder opschortende voorwaarde dat hij aan zijn financiële verplichtingen uit de overeenkomst volledig heeft voldaan, het niet-exclusieve, niet-overdraagbare recht om de door de leverancier in het kader van de overeenkomst geproduceerde zaken, verrichte diensten en uitgevoerde werkzaamheden te gebruiken. Dit gebruiksrecht is beperkt tot het recht op normaal gebruik binnen het kader van de bedrijfsuitoefening van de opdrachtgever en de opdrachtgever zal deze zaken niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de leverancier verder openbaar maken of verveelvoudigen. 6. Het op grond van dit artikel aan de opdrachtgever verleende recht doet geen afbreuk aan het recht of de mogelijkheid van de leverancier om de onderdelen, algemene beginselen, ideeën, ontwerpen, algoritmen, documentatie, programmeertalen, protocollen, standaarden, knowhow en dergelijke waarop die ontwikkeling is gebaseerd, voor andere doeleinden te gebruiken of te exploiteren. Evenmin tast het het recht van de leverancier aan om soortgelijke en/of afgeleide ontwikkelingen te verrichten ten behoeve van zichzelf of derden. 7. Ook als dat niet uitdrukkelijk in de overeenkomst is bepaald, is de leverancier gerechtigd om technische voorzieningen aan te brengen ter bescherming van apparatuur, databestanden, websites, ter beschikking gestelde software, software waartoe toegang wordt verschaft, enz. Artikel 15: Eigendom productiemiddelen e.d. 1. Alle door de leverancier vervaardigde zaken zoals productiemiddelen, halffabricaten en hulpmiddelen, en in het bijzonder typografie, ontwerptekeningen, modellen, werk- en detailtekeningen, informatiedragers, computerprogrammatuur, databestanden, fotografische opnamen, litho’s, clichés, films, micro- en macromontages, drukplaten, zeefdrukvormen, stansmessen en matrijzen, (folie)matrijzen, preegvormen en randapparatuur blijven, ook indien zij als afzonderlijke post op de offerte, in het aanbod of op de factuur zijn vermeld, eigendom van de leverancier. 2. De leverancier is niet verplicht de in het vorige lid bedoelde zaken aan de opdrachtgever af te geven. 3. De leverancier is niet verplicht de in het eerste lid van dit artikel bedoelde zaken voor de opdrachtgever te bewaren. Indien de leverancier en de opdrachtgever overeenkomen dat deze zaken door de leverancier worden bewaard, geschiedt dit voor ten hoogste één jaar en zonder dat de leverancier instaat voor de geschiktheid voor herhaald gebruik. Artikel 16: Eigendom van de opdrachtgever, pandrecht 1. De leverancier zal de zaken die hem door of namens de opdrachtgever in het kader van de uitvoering van de overeenkomst zijn toevertrouwd, bewaren als een goed bewaarder. 2. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid van dit artikel draagt de opdrachtgever gedurende de bewaartermijn alle risico’s ten aanzien van bedoelde zaken. De opdrachtgever dient desgewenst zelf voor een verzekering van dit risico zorg te dragen. 3. De opdrachtgever is verplicht, voorafgaand aan het aan de leverancier ter beschikking stellen van kopij, een tekening, ontwerp, fotografische opname of een informatiedrager, een duplicaat daarvan te maken. De opdrachtgever moet dit duplicaat onder zich houden voor het geval de bedoelde zaken tijdens de bewaring door de leverancier verloren gaan of beschadigd raken. In dat geval dient de opdrachtgever op verzoek van de leverancier tegen vergoeding van materiaalkosten een nieuw exemplaar te verstrekken. 4. De opdrachtgever verleent aan de leverancier een pandrecht op alle zaken die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst met de leverancier onder zijn bewaring worden gebracht, alsmede op alle overige zaken van de opdrachtgever die de leverancier onder zich heeft en op de geleverde zaken ten aanzien waarvan de leverancier het eigendomsvoorbehoud heeft verloren door zaakvorming, natrekking of vermenging, zulks tot meerdere zekerheid van al hetgeen de opdrachtgever, uit welke hoofde en op welk tijdstip ook, aan de leverancier verschuldigd is of zal zijn, waaronder ook toekomstige en voorwaardelijke vorderingen. Artikel 17: Door de opdrachtgever aangeleverde materialen, producten, specificaties en informatie 1. Indien is overeengekomen dat de opdrachtgever materiaal, (elektronische) informatie of producten ter bedrukking of verwerking aanlevert, dient deze aanlevering tijdig en deugdelijk te geschieden ten behoeve van een normale, methodische productie. De opdrachtgever ontvangt daartoe instructies van de leverancier. 2. De opdrachtgever is verplicht, naast het voor de overeengekomen prestatie benodigde materiaal of de benodigde producten, een redelijke hoeveelheid voor proefdrukken, afsnijverlies en dergelijke voor de betreffende productie noodzakelijke hoeveelheid aan te leveren. De opdrachtgever ontvangt daartoe een opgave van de leverancier. De opdrachtgever staat ervoor in dat de leverancier een toereikende hoeveelheid ontvangt. De ontvangstbevestiging van het materiaal of de producten door de leverancier houdt geen erkenning in dat de hoeveelheid als vermeld op het vervoersdocument is ontvangen. 3. De opdrachtgever draagt het risico van misverstanden met betrekking tot de inhoud en de uitvoering van de overeenkomst indien deze hun oorzaak vinden in door de leverancier niet, niet juist, niet tijdig of onvolledig ontvangen specificaties of andere mededelingen die al dan niet door een daartoe aangewezen persoon van de opdrachtgever mondeling zijn gedaan of met behulp van enig technisch middel zijn overgebracht zoals telefoon, fax, e-mail en dergelijke. 4. De leverancier is niet gehouden de van de opdrachtgever ontvangen zaken voorafgaand aan het bedrukken of bewerken op geschiktheid daartoe te onderzoeken. 5. De leverancier is niet aansprakelijk voor het niet-nakomen van de overeenkomst indien dit het gevolg is van buitengewone of redelijkerwijs onvoorziene verwerkingsmoeilijkheden voortvloeiend uit de aard van de door de opdrachtgever aangeleverde materialen, (elektronische) gegevens of producten, noch indien dit het gevolg is van afwijkingen tussen het aanvankelijk aan de leverancier getoonde monster of voorbeeld en de later door de opdrachtgever aangeleverde materialen, (elektronische) gegevens of producten. 6. De leverancier garandeert geen eigenschappen zoals duurzaamheid, hechting, glans, kleur, licht- of kleurechtheid of slijtvastheid indien de opdrachtgever deze eigenschappen en de aard van de door hem aangeleverde materialen of producten niet uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst heeft vermeld en/of onjuiste informatie heeft verstrekt over de toegepaste voorbehandelingen en/of toegepaste oppervlaktebehandelingen. 7. Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, is de leverancier niet aansprakelijk voor het loslaten, aan elkaar kleven, bevuilen, veranderen van glans of kleur of anderszins beschadigen van door de opdrachtgever aangeleverde materialen of producten die voorafgaand aan de bedrukking of bewerking zijn behandeld, zoals met lak, vernis of antismetpoeder. 8. De opdrachtgever is verplicht de leverancier vooraf schriftelijk te informeren over bijzondere moeilijkheden of gezondheidsrisico’s bij het bedrukken of bewerken van de door hem aangeleverde materialen en producten. 9. De leverancier is gerechtigd de resten van de door de opdrachtgever aangeleverde materialen en producten, zoals afsnijdsels, te behandelen als zijn eigendom. De opdrachtgever is verplicht op verzoek van de leverancier de niet-verwerkte materialen en producten, alsmede de in de vorige zin bedoelde resten, binnen een door de leverancier gestelde termijn bij hem op te halen. Artikel 18: Overmacht 1. Tekortkomingen in de nakoming van de overeenkomst door de leverancier kunnen niet aan hem worden toegerekend indien zij niet te wijten zijn aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komen (overmacht). 2. Onder overmacht als bedoeld in lid 1 van dit artikel wordt in ieder geval - doch niet uitsluitend - verstaan: tekortkoming als gevolg van oorlog, mobilisatie, rellen, overstroming, stremming in het vervoer, stagnatie in, of beperking of stopzetting van de leveringen door openbare nutsbedrijven, gebrek aan gas, aardolieproducten of andere middelen tot energieopwekking, brand, machinebreuk en andere ongevallen, werkstaking, uitsluiting, overheidsmaatregelen, niet-levering van noodzakelijke materialen en halffabricaten door derden, sabotage, opzet of grove schuld van hulppersonen en andere soortgelijke omstandigheden. 3. In geval van overmacht heeft de leverancier het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten zolang de overmachtssituatie voortduurt of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, al dan niet nadat eerst voor opschorting is gekozen. In beide gevallen heeft de opdrachtgever geen recht op schadevergoeding. Indien de periode waarin door overmacht de nakoming van de verplichtingen door de leverancier niet mogelijk is langer duurt dan dertig (30) dagen, is ook de opdrachtgever gerechtigd de overeenkomst gedeeltelijk (voor de toekomst) te ontbinden, met dien verstande dat de leverancier gerechtigd is conform lid 4 van dit artikel te factureren voor reeds geleverde zaken of verrichte werkzaamheden/diensten. In geval van gedeeltelijke ontbinding bestaat geen verplichting tot schadevergoeding. 4. Indien de leverancier bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen kan voldoen, is hij gerechtigd dat deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen alsof het een afzonderlijke overeenkomst betreft. Artikel 19: Aansprakelijkheid 1. De leverancier is aansprakelijk voor de door de opdrachtgever geleden schade die het gevolg is van een aan de leverancier toerekenbare tekortkoming in de nakoming. Alleen schade waarvoor de leverancier verzekerd is, dan wel redelijkerwijs verzekerd had behoren te zijn gelet op de aard van het bedrijf van de leverancier en de branche waarin hij opereert, komt voor vergoeding in aanmerking, en dan nog slechts tot het bedrag dat de verzekeraar in het betreffende geval uitkeert. 2. Niet voor vergoeding in aanmerking komen: a) vermogensschade, zoals - maar niet beperkt tot - bedrijfsschade, gevolgschade, vertragingsschade, gederfde winst, gederfde omzet, gemiste besparingen, verminderde goodwill, reputatieschade, schade in verband met kosten door onderbreking of stilvallen van (een deel van) het bedrijf van de opdrachtgever en/of andere indirecte schade; b) schade die is ontstaan door handelen of nalaten van de opdrachtgever en/of derden in strijd met de door de leverancier gegeven instructies of in strijd met de overeenkomst en/of deze leveringsvoorwaarden; c) schade die het rechtstreekse gevolg is van door of namens de opdrachtgever aan de leverancier verstrekte onjuiste, onvolledige en/of gebrekkige informatie; d) schade als gevolg van of in verband met cybercrime gepleegd tegen de leverancier (computercriminaliteit) of waarvan de leverancier het slachtoffer is geworden, indien de leverancier hiervoor aansprakelijk is, waaronder mede begrepen, schade als gevolg van of in verband met: binnendringen van een geautomatiseerd werk (computervredebreuk) (artikel 138ab Wetboek van Strafrecht), het belemmeren van de toegang tot of gebruik van een geautomatiseerd werk (artikel 138b Wetboek van Strafrecht), het vernietigen, beschadigen of onbruikbaar maken van enig geautomatiseerd werk of enig werk voor telecommunicatie, het veroorzaken van een stoornis in het verloop of de werking van zodanig werk of het frustreren van een beveiligingsmaatregel met betrekking tot zodanig werk (artikel 161sexies en 161septies Wetboek van Strafrecht) alsmede het wederrechtelijk veranderen, wissen, onbruikbaar of ontoegankelijk maken van gegevens of het toevoegen van andere gegevens daaraan en/of het beschikbaar stellen of verspreiden van gegevens die bedoeld zijn om schade toe te brengen in een geautomatiseerd werk (middels zelfreplicatie (computervirussen)) (artikel 350a Wetboek van Strafrecht). 3. Indien: a) het de leverancier ten tijde van het aangaan van de overeenkomst niet mogelijk is, of niet mogelijk is op redelijke voorwaarden, een verzekering als bedoeld in lid 1 van dit artikel af te sluiten of deze op redelijke voorwaarden te verlengen; b) de verzekeraar de desbetreffende schade niet uitkeert; c) de desbetreffende schade niet door de verzekering wordt gedekt, is vergoeding van de schade beperkt tot het bedrag dat de leverancier met de opdrachtgever voor de (lopende) overeenkomst is overeengekomen (exclusief btw). 4. De leverancier is na aflevering niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook die is ontstaan door of na het in gebruik nemen, bewerken of verwerken van de (geproduceerde) zaken door de opdrachtgever of derden, respectievelijk het in gebruik doen nemen, doen bewerken of doen verwerken of doen leveren van die zaken aan derden. 5. De leverancier is evenmin aansprakelijk voor beschadiging van materialen of producten die door de opdrachtgever aan de leverancier zijn toevertrouwd voor bedrukking of bewerking, indien de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst de leverancier niet heeft gewezen op de eigenschappen en de aard van deze materialen of producten en geen juiste informatie heeft verstrekt over de toegepaste voorbehandelingen en toegepaste oppervlaktebehandelingen. 6. Indien de leverancier ten aanzien van enige schade waarvoor hij op grond van de overeenkomst met de opdrachtgever of deze leveringsvoorwaarden of anderszins niet aansprakelijk is, door een derde aansprakelijk wordt gesteld, zal de opdrachtgever de leverancier volledig vrijwaren en alles vergoeden wat de leverancier aan deze derde dient te voldoen. Artikel 20: Beveiliging 1. Indien de leverancier op grond van de overeenkomst enige vorm van informatiebeveiliging moet aanbrengen, zal deze beveiliging voldoen aan de tussen partijen schriftelijk overeengekomen specificaties op het gebied van beveiliging. De leverancier staat er niet voor in dat de informatiebeveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is. Bij gebreke van een uitdrukkelijk omschreven wijze van beveiliging in de overeenkomst zal de beveiliging voldoen aan een niveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de persoonsgegevens en de aan het treffen van de beveiligingsmaatregelen verbonden kosten, niet onredelijk is. 2. De door of namens de leverancier aan de opdrachtgever verstrekte toegangs- of identificatiecodes en certificaten zijn vertrouwelijk en zullen door de opdrachtgever als zodanig worden behandeld en slechts aan geautoriseerde personeelsleden in de eigen organisatie van de opdrachtgever kenbaar worden gemaakt. De leverancier is gerechtigd de toegekende toegangs- of identificatiecodes en certificaten te wijzigen. 3. De opdrachtgever zal zijn systemen en infrastructuur adequaat beveiligen, tijdig updaten en te allen tijde voorzien van werkende antivirussoftware. Artikel 21: Verwerking persoonsgegevens 1. Indien de leverancier persoonsgegevens (zoals bedoeld in de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (de 'AVG')) verwerkt of laat verwerken, zal de leverancier bij de verwerking van die gegevens de toepasselijke wet- en regelgeving naleven, waaronder begrepen de AVG. In dat geval wordt de leverancier geacht verwerker te zijn zoals bedoeld in de AVG en zal hij de verplichtingen die op hem als verwerker rusten in het kader van de AVG nakomen. In dat geval sluiten de leverancier en de opdrachtgever een verwerkersovereenkomst in de zin van de AVG waarin de afspraken tussen partijen worden vastgelegd. 2. De opdrachtgever is bij de verwerking van de in lid 1 van dit artikel bedoelde persoonsgegevens verplicht om alle relevante wet- en regelgeving na te leven, waaronder begrepen de AVG. De opdrachtgever wordt in dat geval geacht verwerkingsverantwoordelijke en/of verwerker te zijn zoals bedoeld in de AVG. In zijn hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke en/of verwerker is de opdrachtgever volledig verantwoordelijk en aansprakelijk voor de nakoming van zijn verplichtingen op grond van de genoemde wet- en regelgeving, waaronder begrepen de AVG. 3. Indien er sprake is van verwerking van de in lid 1 van dit artikel bedoelde persoonsgegevens, garandeert de opdrachtgever dat de verwerking van persoonsgegevens rechtmatig is en geen inbreuk maakt op de rechten van de betrokkenen. De opdrachtgever vrijwaart de leverancier tegen alle aanspraken van betrokkenen of derden als gevolg van het niet-naleven door de opdrachtgever van de relevante wet- en regelgeving, waaronder begrepen de AVG. De leverancier is uitsluitend aansprakelijk voor de schade die het gevolg is van een verwerking door de leverancier indien bij die verwerking de specifieke op de leverancier als verwerker gerichte verplichtingen van de AVG niet zijn nagekomen of de leverancier buiten of in strijd met de rechtmatige instructies van de opdrachtgever heeft gehandeld. Artikel 22: Geheimhouding 1. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door een partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. 2. Indien op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak de leverancier gehouden is vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken die door de wet of de bevoegde rechter is aangewezen, en de leverancier zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, is de leverancier niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling en is de opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst, onverminderd het bepaalde bij dwingend recht. Artikel 23: Vervaltermijnen 1. Onverminderd het bepaalde bij dwingend recht, vervallen rechtsvorderingen en andere bevoegdheden van de opdrachtgever, uit welke hoofde ook, jegens de leverancier in verband met het geleverde en/of verrichte werk/diensten in ieder geval na twaalf (12) maanden vanaf het moment waarop de opdrachtgever bekend werd of redelijkerwijs bekend had kunnen zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden, en de opdrachtgever binnen die termijn geen schriftelijke vordering bij de leverancier heeft ingediend. 2. Indien binnen de in lid 1 van dit artikel genoemde termijn geen schriftelijke vordering bij de leverancier is ingediend ter zake van door de leverancier geleverde en/of verrichte werkzaamheden/diensten, vervalt onverminderd het bepaalde bij dwingend recht iedere rechtsvordering van de opdrachtgever dienaangaande, indien de leverancier niet binnen vier (4) maanden na ontvangst van de desbetreffende vordering in rechte is betrokken op grond van artikel 25 van deze leveringsvoorwaarden. Artikel 24: Ontbinding 1. Indien de opdrachtgever een of meer van zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt, is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en heeft de leverancier het recht de overeenkomst eenzijdig, zonder dat een nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst is vereist, door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de opdrachtgever te ontbinden en/of zijn verplichtingen uit de overeenkomst op te schorten, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn en onverminderd de leverancier toekomende rechten, waaronder het recht op volledige schadevergoeding. Alle vorderingen die de leverancier in deze gevallen op de opdrachtgever heeft (waaronder mede begrepen bedragen die de leverancier vóór de ontbinding van de overeenkomst heeft gefactureerd in verband met alles wat hij reeds correct heeft uitgevoerd of geleverd), worden onmiddellijk opeisbaar. 2. In geval van: - (de aanvraag tot) faillissement van de opdrachtgever, (de aanvraag tot) surseance van betaling van de opdrachtgever, indien de opdrachtgever een natuurlijk persoon is: toepassing van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) op de opdrachtgever of diens overlijden; - beslaglegging op een aanmerkelijk deel van het vermogen van de opdrachtgever of de situatie dat de opdrachtgever redelijkerwijs geacht moet worden niet meer in staat te zijn zijn verplichtingen uit de overeenkomst na te komen; - beëindiging, liquidatie of gehele of gedeeltelijke overname, directe of indirecte wijziging in de zeggenschap van de onderneming van de opdrachtgever of een daarmee vergelijkbare situatie; - beëindiging van de bedrijfsactiviteiten van de opdrachtgever; is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en heeft de leverancier het recht de overeenkomst eenzijdig, zonder dat een nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst is vereist, door middel van een schriftelijke kennisgeving geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn en onverminderd de leverancier toekomende rechten, waaronder het recht op volledige schadevergoeding. 3. In geval de opdrachtgever onherroepelijk in staat van faillissement wordt verklaard, vervalt het recht (voor zover van toepassing) op het gebruik van de ter beschikking gestelde software, websites en dergelijke en op het gebruik van de diensten van de leverancier zonder dat een handeling van ontbinding vereist is. Artikel 25: Toepasselijk recht 1. Op de overeenkomst tussen de leverancier en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. 2. De Nederlandse rechter is bevoegd om kennis te nemen van alle geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met de uitvoering van de overeenkomst tussen de leverancier en de opdrachtgever. Bevoegd is de rechter van het arrondissement waar de leverancier is gevestigd, tenzij de opdrachtgever een consument is en binnen één maand nadat de leverancier zich schriftelijk op dit beding jegens de opdrachtgever heeft beroepen, kiest voor beslechting van het geschil door de volgens de wet bevoegde rechter.